DOA SENJATA MUKMIN

Firman Allah maksudnya:

" Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku, maka (beritahu mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul."

(al-Baqarah:186)

May 23, 2012

PILIH MEMILIH JODOH-Part 1

Assalamualaikum..

Apa punya tajuk da la time exam nak cakap hal jodoh lak serius macam gatal penat aku tulis jap ag aku titik k..noktah..
Pilih memilih jodoh?
Hihi gelak je tajuk dia...kahkah..kahkah..Okeh, aku akan serius sekarang..

Kenapa aku nak cakap bab pilih memilih jodoh..Tadi aku pegi beli tudung..jadi, aku terfikir apa mak aku penah cakap..Beli apapun kena pilih memilih apatah lagi jodoh kita..

Bab jodoh ni aku sangat sensitif sgt sekarang..<konon la>

Aku decide "tiada cinta halal before nikah" dalam hidupku..

Sebelum ni aku x de la fikir sgt apa mak aku penah cakap..sekarang fikiran aku terawang- awang hal tu...

Pertama: Pilih lelaki yang sayang Allah, automatik akan syg kita..Klu agama kuat, baik pulak tu, hurm baik la 2 kn..

Kedua: Pilih lelaki dari keluarga yang beragama...(lebih elok orang PAS)..ini tidak dipertikaikan oleh segenap keturunanku..kihkih

Ketiga: Pilih lelaki yang pemurah..Bukan bermaksud lelaki yang kita boleh kikis gila habis..tapi itulah dalil dia akan menjadi seorang suami yang sentiasa menghargai kita..Sape tak suka, balik rumah je bawak buah tangan untuk kita dan anak2..yang kedekut tu jangan pilih, sila buang jauh2...

Keempat: Pilih yang ada rupa sikit..Sedap mata memandang dan sejuk hati melihatnya..Kurang-kurang tengah panas hati pun boleh lembut..Kdg2 secara normalnya, bila sejuk melihatnya, kita akan lebih bahagia..Lebih2 lagi balik surau pakai kopiah..

Kelima: Pilih lelaki yang setia..Part ni aku suka nak cerita.. Sebab apa setia?Bukan ke semua orang yang normal PASTI nak pasangan yang setia..gila la klu cakap tak nak kn..Ini bukti selepas kawin nanti dia akan setia berada di samping kita dan bersedia menerima kita dalam susah atau senang..Jenis aku tak suka pada lelaki yang "hangat-hangat tahi ayam"bak kata peribahasa...Mula kawen sayang, da lama melayang...Nauzubillah..

Keenam: Pilih lelaki yang menerima kita seadanya..yang ni semua orang da faham kan..Kadang2 kecemburuan seorang perempuan melebihi paras merah..Asyik marah2 dan mengamuk je...Lelaki ini akan mudah memujuk dan menyejukkan hati..

Ketujuh: Pilih lelaki yang fleksibel..Maksudnya fleksibel dengan pelbagai situasi..Contoh la kan, dia kerja gila buzy la hari tu..Dia akan maklumkan apa yang dibuat..Maklumlah kerja pun kena ada masa rehat..Sibuk macamane pun manusia, arah kita adalah kematian..Dalam sibuk2 pun still nak ada masa dengan wife..Kalau keje cat tingkap KLCC doploh jam sehari dan tujoh hari seminggu tu at least ad mase dengan wife gak kn..hihi


t aku story mory lagi keh..esok nak balik cuti sem bermula...

:: bersambung::

2 comments:

Anonymous said...

insyaallah semoga diketemukan kekasih halal itu. amin

Cetusan Nurani said...

amin...sukron..