DOA SENJATA MUKMIN

Firman Allah maksudnya:

" Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku, maka (beritahu mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul."

(al-Baqarah:186)

April 30, 2012

BENIH TAQWA (part 1)

Dia membilang-bilang tasbih sambil mulutnya yang sentiasa basah dengan zikir itu terus berzikir tanpa henti. Hatinya pasrah dengan segala musibah yang menimpanya akhir-akhir ini. Selama ini juga dia lupa. Allah mengujinya tatkala dia belum sedia diuji. Tapi sampai bila kita nak bersedia diuji. "Aku dipilih Allah"bisiknya di dalam hati.

Malam ini hatinya seakan lebih kuat dari biasa. Entah mengapa dia dapat mengumpul kekuatan itu selepas tahajudnya yang pertama beberapa bulan kebelakangan ini. Dia takjub dengan kebesaran Allah. Sesekali bunyi katak yang memanggil hujan yang sedia maklum selepas hujan membasahi tekak sang bumi. Dia terus meneruskan zikirullah yang jarang sekali diucapkan tatkala diuji dengan kesenangan. "Aku bertaubat kepadaMu ya Allah atas dosa-dosaku" hati kecilnya semakin luluh. Air mata kerinduan menitis tanpa dipaksa. Dia ingin bertaubat dengan taubat yang tulus. Yang membawanya dekat dengan Sang Pencipta. Air mata pantas menuruni denai kulit mukanya. Menjalar terus ke bibirnya yang bergerak seiring. Doa terus menerus dipanjatkan.

Dia bersyukur teman sebiliknya belum pulang dari kampung halaman. Bukannya apa. Bolehlah dia berdua-duan malam ini. Bercerita, mengadu dan meluahkan itu dan ini. Kepada Sang Kekasih yang satu itu. Yang sentiasa berada di hati manusia-manusia yang beriman dan membenih taqwa. Perlahan lahan dia mencapai Kitab Teragung pemberian Kekasihnya sejak berabad yang dulu. Yang dikurniakan melalui perantara yang cukup hebat dan agung.

"Aku pasti, inilah keputusanku".


bersambung.....

No comments: