DOA SENJATA MUKMIN

Firman Allah maksudnya:

" Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku, maka (beritahu mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul."

(al-Baqarah:186)

April 30, 2012

LORONG KEAMPUNAN(part 2)

Dia masih berkira-kira-kira tentang waktu dan hati. Dia hanya mencintai lelaki ini dua tahun yang dulu. Kini bertukar benci kerana lelaki itu tidak lagi setia. "Aku tidak lagi mempercayai lelaki" getus hatinya. Dia turut terpempan dengan nasihat ibunya. 

"Jangan terfikir-fikir lagi Zahra, raihlah cinta Allah itu. Manusia yang setia hanya boleh dibilang dengan jari sahaja".

Zahra, secantik orangnya walaupun bertubuh sedikit gempal tetapi auratnya kini dibalut sempurna. Dulu tudung singkat berfesyen menjadi kegilaannya, kini perubahan dan hidayah Allah mendominasi dirinya. Tatkala dirundung kesakitan hati yang parah dengan duri-duri kelukaan, barulah dia tersedar. Rupanya Allah ingin memberikannya hidayah yang tidak mungkin dapat dibeli dengan emas dan permata. Hatinya kini padat dengan definasi-definasi cinta mengulit rasa. Rindu tatkala bangunnya terlena hingga dinihari. Dia terlupa bangun tahajud malam tadi!.

" Astagfirullahalazim, subhanallah. Tak sempat aku dating dengan Kekasih malam ini. Ruginya!" hatinya menimbul kesal.

Setelah berdoa, dia bingkas bangun membasahi kulit mulusnya dengan wuduk. Alangkah segarnya. Setelah menunaikan solat subuh, dia menjeling jam dinding. Jam 6.30 pagi. Dia menyambung doanya sambil berharap kehidupannya diwarnai dengan cinta Allah yang didambakan.

"Ya Allah, ampunlah dosa kedua ibubapaku. Kasihi mereka sebagaimana mereka mengasihiku semenjak kecil. Ampunkanlah segala dosa-dosaku, seluruh keluargaku dan muslimin muslimat. Ya Rabb, Kuatkan hatiku menempuh kehidupan ini. Berikan aku hidayahMu dan jangan Kau palingkan hatiku setelah kau memberi petunjuk.

Doanya disambung lagi..

" Ya Tuhanku, jauhkan aku dari manusia-manusia yang memusnahkan cintaku padaMu. Tunjukkan jodoh yang terbaik buatku. Amin ya rabbal alamin"..

Bersambung...


No comments: