DOA SENJATA MUKMIN

Firman Allah maksudnya:

" Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku, maka (beritahu mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul."

(al-Baqarah:186)

April 30, 2012

SONGSANG MENGUBAH ADAT(part 3)

Zahra terkebil-kebil kemudian tersenyum sendiri. Matanya tertumpu pada skrin komputer ribanya. Banyak gambar diupload dalam facebook sekarang. Ada yang menjengkelkan, lucu dan mencuit hati. Salah satunya gambar dari penceramah terkenal, Ustaz Azhar Idrus yang turut dikenali sebagai photographer tegar. Namun gambar-gambar yang dirakam bukanlah seperti individu lain. Beliau lebih senang memuji kehebatan dan keindahan ciptaa Allah melalui shot-shot yang dihasilkan.

"Baik aku buka youtube sambil dengar ceramah ustaz. Lagi best" getus hatinya.

Dia cukup tertarik dengan bahasa yang diujarkan walaupun kelihatan sedikit kasar namun amat bermakna. Loghat negeri pantai Timur tetap utuh dilontarkan kotak suaranya walau  berada di mana sahaja dia menabur ilmu. 

"Orang puang kene tutup oratnya bila kuor rumoh. Ibu bapok dia kene suruh tutup aurat. Ayoh yang dop nasihat anok bini dianggap fasik" katanya. Keras bunyinya tapi cukup kuat untuk menembusi kelenjar otak sambil diperah untuk berfikir dan disimpan.

Dia hampir faham setiap butir kata yang didengarinya kerana dia sudah terbiasa mendengar ceramah beliau setiap malam. Walaupun dulu dia lebih jahil tentang agama, namun dia tetap berminat mendengar untaian kata penceramah versatil itu. Malah mengagumi bagaimana daie itu berfikir dan berseloroh. Mantap dan terkesan. Lagi hebat apabila beliau songsang mengubah adat!.

Kata-katanya kian menjalar ke pelusuk negara mengubah adat-adat yang dianggap jauh menyimpang dari agama. Merobek kesetiaan para pendengar yang masih utuh menggunakan adat-adat lama seperti bersanding, berkaraoke, dan sebagainya.

Zahra kagum..

No comments: