DOA SENJATA MUKMIN

Firman Allah maksudnya:

" Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku, maka (beritahu mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul."

(al-Baqarah:186)

April 30, 2012

QIAM DALAM REDHANYA(part 4)

Seboleh-bolehnya Zahra cuba menghabiskan zikir-zikri yang cukup mengetarkan hati nuraninya. Dia merancang sistem. Pelik bunyinya tapi ironinya terkesan. Takbir, bertahmid, selawat dan berdoa sebelum tidur. Mendendangkan muzik agung juga membuatkannya tenang dan mula merasai kemanisan itu. Semanis cinta. mekar dan ranum.

"Bismillahirrahmanirrahim, tabarakkallazi...." merdu alunannya. Walaupun tajwidnya sedikit menyongsang, dia yakin dengan ilmu yang pernah dipelajari waktu kanak-kanak dahulu. Ibu bapanya memang garang tentang bab agama. Rotan dan cubitan yang hinggap tanpa dipinta itu rela ditahan demi kebaikannya. Zahra agak nakal dan liat mengaji. Mujurlah ayahnya tidak bersikap terlalu memanjakan anak-anak.

Dia menunaikan solat sebelum tidur. Taubat dengan seikhlas hatinya." Ampunkan dosaku ya Allah. Aku mohon dengan sungguh-sungguh. Aku mohon dengan sungguh-sungguh" Zahra mengulang-ngulang. Penuh pengharapan. Rona keinsafan terbit dari dasar hati tanpa dipaksa keluar. Ternyata indah.

Di dasar hatinya, kesal dengan segala dosa dan noda yang pernah singgah dalam hidupnya. Lolongan nafsu memecah tali kesopanan dan tatasusila yang dililit kemas oleh ibubapanya. Harapannya cuma satu. Cinta Allah yang didamba. 

"Aku bertaubat kepadaMu ya Allah".


No comments: