DOA SENJATA MUKMIN

Firman Allah maksudnya:

" Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku, maka (beritahu mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul."

(al-Baqarah:186)

April 30, 2012

ANEH(part 5)


Zahra menggaru-garu kepalanya yang kurang gatal. Rambutnya gugur dengan banyaknya. Dia terfikir-fikir sejak kebelakangan ini juga dia terpaksa kerap mengutip mahkota hitam itu di lantai lantas membuang ke dalam tong sampah di bucu bilik.
“Mungkin kuat berfikir agaknya” lantun suaranya. Cukup perlahan.
Dia meraba-raba komputer riba untuk membuka butang on. Hari ini dia cuba mencari penyelesaian kepada masalahnya. Dia cuba menyembunyikan segala masalah kepada ibunya. Takut ibunya bimbang. Sungguh dia tidak mahu menyesakkan hati ibunya itu.
Dia berasa aneh dengan perubahan dirinya. Rambut gugur, tubuhnya bagai dicucuk-cucuk pagi tadi dan panas sekejap meremang sejuk. Sejak dua tiga hari ini sahaja. Namun, dia biasakan diri. “Mungkin aku berfikir negatif” getus hatinya lagi.
Dia mencapai tetikus lantas menghala panah ke arah Mozilla Firefox. Dia yakin mungkin ada sebab menjadi begini.

Dia menaip di google.

GEJALA RAMBUT GUGUR dan menekan ENTER.

Cuma pelbagai tips atau cara menangani rambut gugur sahaja berada di ruang skrin komputernya. Zahra mematikan niatnya. Tidak perlulah mencari puncanya. Mungkin perlu banyak rehat, fikirnya. Dia membuka pula facebook miliknya serta youtube.
Semalam BERSIH 3.0! gumam hatinya tertarik dengan video tersebut. Lautan manusia membanjiri Kuala Lumpur. Rugi tidak ikut serta kerana dia asyik sakit-sakit sahaja. Hampir sahaja dia pergi bersama kamera DSLRnya untuk merakam detik-detik indah di Dataran Merdeka. Meriah!

Pada pandangan otaknya yang kian ligat berfikir, demonstrasi jalanan tidak juga salah. Kerajaan perlu memberi rakyat bersuara demi kepuasan hati mereka. Namun, lunas-lunas keadilan tidak lagi menjadi keutamaan dalam memimpin barisan rakyat. Kenapa 8 tuntutan perhimpunan BERSIH diketepikan demi kepentingan parti politik.
Lantas Zahra mencapai selembar kertas dan pen untuk menulis sesuatu.

Dunia ini palsu,
pada zahir dan batinnya,
kiri kupandang, kanan ku toleh,
kejung...tiada jiwa...

ku terfikir, ku dongak ke awan biru,
hanya itu yang realitinya...
seperti syurga amannya...

kau tahu kenapa??
tidak difikir luhur dan ikhlasnya
terus menyambar bak api membakar
rakus dan serakah

dunia palsu
titik noktah kau tahu di dasar tanah
longlai tanpa bicara
azab menimpa, lemas tak bernyawa...

Bait bait sajak yang sentiasa menjadi teman dikala duka dan gembira. Dia bersyukur dikurniakan akal. 

Alhamdulillah.

No comments: