DOA SENJATA MUKMIN

Firman Allah maksudnya:

" Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku, maka (beritahu mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul."

(al-Baqarah:186)

May 1, 2012

TAHAJUD TERAKHIR(part 6)

Zahra masih lagi sukar untuk melelapkan mata walaupun jam dindingnya berpaksikan 12.00 malam. Cuti minggu yang berakhir menyesakkan nafasnya. Tapi digagahi dengan air motivasi dan baja pujukan. Melihat teman sebiliknya tidur nyenyak, dia menggapai senaskhah Al-Quran yang menjadi teman setianya.

"Mungkin aku lupa membacanya" bisik nuraninya. Selepas menghabiskan bingkisan rindu dari Rasullullah itu, dia menyimpannya tertib di atas rak.

Otaknya pantas berfikir itu dan ini. Tentang jodohnya. Tentang keanehan yang berlaku pada dirinya. Tentang dosa-dosa silamnya. Semuanya menjadi satu.Kemudian menerobos ke alam yang satu lagi. Gelap.

Seorang lelaki memegang lembut wajahnya. Mengusap jemarinya yang runcing dan halus. Bahagia yang didambanya semakin meresapi ruang hati. Lelaki itu cukup tampan dimatanya. Bisa meruntuhkan istana jiwa yang selama dipelihara.

Semakin lama semakin rapat lelaki itu merangkul pinggangnya. Bahagia itu kekuatannya tatkala ini. Cukup bahagia. Kemudian bersaksikan bulan purnama di tepi desiran pantai yang menguis gelojak jiwa.
Tiba-tiba...

Kringgg...

Bunyi loceng telefon bimbitnya. Berbunyi tepat pada masanya. Jam 4.00 pagi.

"Ahh, aku bermimpi rupanya! " desis hatinya. Kala enak dibuai mimpi indah, dia gagahkan diri melangkah keluar dari tilam empuknya. Menghala kaki ke arah tandas dan berwuduk dengan tenang.

Telekung berwarna hijau pemberian ibunya disarung, sejadah dibentang. Mengadap dengan penuh rasa takjub dan merendah diri.

Tahajud ini mengkin yang terakhir. Saranan agama yang berbuahkan motivasi supaya amal yang dilakukan tatkala ini dianggap yang terakhir. Amalan yang terhebat pernah dilakukan. Agar menjadi bekalan emas yang dibawa bersama.

Aku berserah ya Allah.

No comments: