DOA SENJATA MUKMIN

Firman Allah maksudnya:

" Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku, maka (beritahu mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul."

(al-Baqarah:186)

May 4, 2012

SABAR ITU IMAN (part 10)

Reza menghantui dirinya lagi. Beberapa kali deringan telefon bimbitnya mengejutkan lamunannya. Kali terakhir lelaki "serigala" itu menyergah kehidupannya 3 bulan yang lalu. Itupun untuk memujuk desa hatinya yang dilanda tsunami. 

"Saya tiada hubungan dengan perempuan itu. Hanya kawan" tutur kata lelaki itu ibarat menghempap batu k edahinya tika itu. Mata ini menipu atau dia cuba ditipu?

 Zahra sakit hati melihat  kemesraan pasangan romantis itu di sebuah kedai berhampiran kampusnya. Gugur segala kasih dan sayang yang pernah dicurahkan kepada lelaki itu. Cukuplah menipu wahai lelaki, bentak hatinya.

Pelbagai alasan diberi. Alhamdulillah. Ujian ini membentuk dirinya. 

Kring..kring..deringan itu hampir sahaja memusnahkan ketenangannya petang itu. Sedang dia leka mengulangkaji pelajaran. Dia membiarkan sahaja kelantangan suara telefon itu membingitkan cuping telingannya. Malas. Geram. Semuanya bersatu. Jika imannya tidak kuat, mahu sahaja dia memarahi lelaki itu.

Sabar itu separuh daripada iman. Zahra cuba berfikir sejenak.

Berdesup sekeping mesej muncul pada skrin telefon Nokia pemberian ayahnya.

"Salam. Saya rindukan Zahra. Bolehkah kita jumpa?". 

Ewah.ewah. Siapa kau. Apa ikatan kita.  Sungutnya di dalam hati. Beberapa mesej lain muncul berselang seli. Memujuk. Hatinya geram, mula bernafas panjang. Fikir lagi dan lagi.

"Assalamualaikum. Saudara, terimalah segala yang berlaku sebagai ketentuan takdir. Mohonlah kepada Allah yang apa saudara inginkan, bukan saya tempatnya. Layakkah saya menjadi lebih arif daripada Allah yang mengatur langit dan bumi? Saya redha dengan segala ketentuan Allah. Allah menguji saya membuatkan saya semakin kuat. Berbahagialah saudara dengan pilihan Allah". Mesej panjang lebar itu dibaca berkali-kali sebelum dihantar kepada penerima.

SEND.



No comments: